Om børnehuset

Børnehuset Lauggården ligger i område Søborg, og er ét af områdets 4 børnehuse. Vi er en aldersintegreret daginstitution normeret til 111 enheder, hvilket svarer til ca. 75 børn i alderen fra ca. 9-10 måneder og frem til skolestart.

I Lauggården er børnene inddelt i aldersopdelte grupper både i vuggestuen og i børnehaven. I vuggestuen har vi Feerne, som er vores modtagegruppe for de alleryngste børn. Børnene hos Feerne er i alderen fra ca. 10 måneder til ca. 1½ - 2 år, hvorefter de rykker videre til Elverne, som er gruppen for de ældste vuggestuebørn, og hvor børnene er op til ca. 3 år.

Når børnene skifter fra Elverne til Troldene skifter de samtidig fra vuggestueteamet til børnehaveteamet. Som udgangspunkt er børnene omkring 3 år, når de skifter fra Elverne til Troldene, men i perioder hvor vi har mange vuggestuebørn indskrevet i institutionen, vil Troldegruppen fungere som en mellemgruppe for børn både over og under 3 år. I de perioder hvor vi har børn både over og under 3 år hos Troldene, vil der i gruppen både blive praktiseret vuggestue- og børnehavepædagogik, ligesom normeringen vil afspejle at der både er børn over og under 3 år i gruppen.

Efter Troldene rykker børnene videre til Hobitterne som er gruppen for vores mellemste børn. Inden børnene slutter i Lauggården rykker de ind i vores sidste grupperum som er for Rumletotter og Alfer. Rumletotterne er de yngste børn i grupperummet, mens Alferne er de børn, som vi forventer skal starte i skole til sommer.

I Lauggården er der følgende personaler: 1 børnehusleder, 2 køkkenpersonaler, 10 pædagoger, 1 pædagogisk assistent, 1 lønnet pædagogstuderende, 3 pædagogmedhjælpere, tilkaldevikarer og rengøring. Herudover har vi i perioder øvelsespraktikanter fra pædagogseminariet i 7 ugers praktikperioder samt virksomhedspraktikanter fra jobcenteret tilknyttet institutionen i kortere eller længere perioder.

Forældresamarbejde - fælles ansvar for barnets læring

I Lauggården har vi sammen med Jer forældre et fælles ansvar for barnets læring. Nyere forskning viser at høj kvalitet i dagtilbud og læringen i barnets tidlige år, har stor betydning for barnets intellektuelle udvikling og for dets sociale og adfærdsmæssige kompetencer - også senere i livet. Samtidig viser forskning, at læringsmiljøer i hjemmet også har en afgørende betydning for barnets udvikling og læring.

For at understøtte barnets potentiale og kompetencer er det vigtigt med et tæt samarbejde med Jer forældre. Som forældre kender I jeres barn bedst, og I har ansvaret for barnets trivsel, opdragelse og udvikling. Vi kender til gengæld Jeres barn i en større sociale kontekst, og har desuden en viden om børns generelle udvikling. Ved at bringe denne viden i spil i forhold til hinanden, kan vi sammen sikre det fælles ansvar for barnets læring i hverdagen, og sammen skabe en helhed i barnets liv, hvor barnet trives og udvikler sig positivt. Samarbejdet med Jer forældre bygger selvsagt på en gensidig, åben og tryg dialog.

Vi taler med Jer om jeres barns trivsel og kontakter Jer, hvis der er noget, der bekymrer os. Vi har samtidig en forventning om, at I fortæller os, hvis der sker noget i hjemmet som kan have betydning for jeres barns trivsel i institutionen.