Hverdagen i børnehuset

Hverdagen i Lauggården

Alle børnegrupper holder hver dag samling når klokken er 9.00. Samlingen har mange forskellige formål eksempelvis at fortælle børnene, hvad der skal ske i løbet af dagen. Det er også til samlingen at der tales om, hvilke børn og voksne, der er i gruppen i dag. Endelig bruges samlingen også til at børnene får lidt brød, frugt og vand. Det er vigtigt at I så vidt muligt afleverer jeres barn inden klokken 9.00 så jeres barn kan være med til samlingen, og dermed få den bedste start på dagen. Vi vil gerne bede jer om ikke at aflevere jeres barn under en samling. Dels da det forstyrrer de andre børn i gruppen, men vi har heller ikke de samme muligheder for at tage imod jeres barn, som vi har både før og efter en samling.

Efter samling sættes forskellige aktiviteter i gang. Mandag og fredag formiddag er børnehavens børn på legepladsen, mens vuggestuens børn er på legepladsen i det omfang vind og vejr tillader det. Tirsdag, onsdag og torsdag formiddag er børnene fordybet i det aktuelle børneprojekt, der er fokus på i den pågældende periode.

Herefter er der frokost, som vores 2 køkkenpersonaler står for at lave til alle børn og voksne. Måltidet skal være med til at pirre børnenes nysgerrighed og vi arbejder med begrebet madmod, som betyder, at børnene kommer til at blive præsenteret for mange forskellige retter og smage, som de ikke nødvendigvis er vant til hjemmefra. Personalet spiser den samme mad som børnene, og går derved foran som det gode eksempel.

Efter frokost kommer børnene enten ud på legepladsen eller bliver lagt til at sove. De yngste børn sover i barnevogne/krybber, men fra barnet er ca. 2 år kommer de ind i deres eget grupperum, og ligger på hver deres madras med egen sovepose. Vi har både børn i vuggestuen og børnehaven som har brug for en lur omkring middagsstunden.

Om eftermiddagen får alle børn serveret en eftermiddagssnack, som typisk består af hjemmebagt brød samt lidt frisk frugt.

Sidst på dagen samles vuggestuens- og børnehavens børn i vuggestueteamet, inden vi når klokken er 17.00 siger tak for i dag og lukker institutionen (fredag dog kl. 16.30)

Traditioner i løbet af året

I februar fejrer vi fastelavn sammen med børnene.

I maj måned har vores kommende skolebørn fået lov til at vælge, hvilken mad køkkenet skal lave. Børnene har forinden lavet en ønskeliste sammen med personalet i gruppen, over hvilke retter de allerbedst kan lide, og som de gerne vil have igen inden de den 1. juni starter i SFO.

I august har vi sommerfest hvor vi inviterer forældre og søskende med til festen. Sommerfesten markerer samtidig afslutningen på det fælles sommerprojekt som h.h.v. børnene i vuggestuen og børnehaven har været optaget af i løbet af sommerperioden. Vi bruger sommerfesten til at vise Jer forældre, hvad børnene har arbejdet med i løbet af sommeren samt bruger festen som et socialt hyggearrangement i lidt mere uformelle rammer

I december inviterer vi til juletræsfest for forældre og søskende. I forbindelse med juletræsfesten går vores ældste børn i børnehaven luciaoptog. Juletræsfesten holdes altid på luciadag. Falder luciadag i weekenden holdes juletræsfesten om fredagen.