Præsentation af børnehuset

Hjemmebesøg

Når jeres barn har fået plads i institutionen tilbyder vi at komme på et hjemmebesøg ca. 1 - 2 uger før barnets start hos os. Hjemmebesøg er et tiltag i Område Søborgs 4 børnehuse, og giver os mulighed for at få kendskab til jeres barn i sine vante omgivelser, så vi kan give jeres barn den allerbedste start hernede. Inden vi kommer på hjemmebesøg har vi sendt en lille folder til jer, hvor I kan læse mere om selve besøget samt hvad vi gerne vil tale med Jer om, når vi kommer på besøg. Hjemmebesøg er et tilbud til de børn, der har fået plads hos Feerne (vores modtagegruppe i vuggestuen).

Legegrupper

Når I har fået plads i institutionen har I ligeledes mulighed for at komme ned og sammen med jeres barn deltage i legegruppe. Legegruppe er et tilbud til de familier, hvis børn har fået plads hos Feerne.

Formålet med legegruppen er at lette overgangen fra at være derhjemme, og til at skulle starte i vuggestuen. I vil her kunne hilse på de voksne i vuggestueteamet, se de andre børn (der ikke sover i dette tidsrum) og vænne Jer til de nye omgivelser. Vi har legegruppe hver onsdag fra kl. 12 - 13.00, og I har mulighed for at deltage i legegruppe sammen med Jeres barn ca. 4 uger før barnets start hos os. I skal være opmærksomme på, at der ikke er sat egentlige personaleressourcer af til legegruppen, men at I vil være i den del af vores grupperum sammen med evt. andre børn og deres mor/far, der har fået plads samtidig som Jer.

Fællesspisninger

Vi inviterer til fællesspisning hvert forår og efterår i de enkelte grupper. Gruppens personale vælger selv en dato for fællesspisningen, og sørger for at sende en invitation til Jer forældre. Formålet med fællesspisningen er, at give Jer forældre mulighed for at møde hinanden i mere uformelle rammer, og der deltager 2 personaler fra gruppen til fællesspisningen.

"Postkort" i Område Søborg

Når jeres barn har gået i institutionen i ca. 3 måneder, får I udleveret et postkort fra personalet i barnets gruppe. Postkortet er et tiltag som gælder for de 4 børnehuse i Område Søborg, og er et spørgeskema, hvor vi har oplistet 5 forskellige udsagn som handler om Jeres barns start i institutionen, samt Jeres oplevelse af dette. Postkortet sendes til områdeleder Henrik Boman som efterfølgende går i dialog med os i børnehuset omkring Jeres besvarelse. Vi bruger jeres tilbagemeldinger og feedback til at se, om der er noget i vores praksis som vi har behov for at justere eller ændre.

Forældresamtaler

Når jeres barn har været i institutionen i ca. 3 måneder inviterer vi til en forældresamtale, hvor vi sammen taler om, hvordan I har oplevet starten hos os. Det er også her I har mulighed for at få stillet de spørgsmål eller komme med den undren, som I ikke har nået at få spurgt os om i hverdagen i forbindelse med aflevering/afhentning af Jeres barn.

Vi har udviklingssamtaler med Jer forældre, når jeres barn fylder 2 år og igen når barnet fylder 3 år. Herudover har vi 1. skoleudviklingssamtale (holdes typisk i løbet af juni måned) samt 2. skoleudviklingssamtale (holdes typisk i marts måned)

Herudover er der ingen fastlagte forældresamtaler, men I forældre kan naturligvis altid bede om en forældresamtale, hvis der er nogle ting omkring Jeres barn, som I oplever en bekymring omkring, ligesom vi kan bede Jer forældre om en samtale, hvis vi oplever det samme.

Didatisk Anvendt Pædagogik (DAP)

I Lauggården arbejder vi ligesom de øvrige børnehuse i kommunen med DAP (Didaktisk Anvendt Pædagogik).

Tirsdag, onsdag og torsdag formiddag har hver enkelt børnegruppe et særligt fokus på det børneprojekt gruppen arbejder med i den aktuelle periode. Gruppens projekter tager afsæt i børnenes spor og den optagethed der er blandt børnene i den aktuelle børnegruppe, eller tager afsæt i kompetencer som personalet i gruppen kan se, at børnene har brug for at blive styrket i.

I Lauggården har vi i løbet af året projektperioder af forskellig længde. Vi har gennem årene eksperimenteret med forskellige modeller for projektperiodernes længde, for at finde den model, der i vores hus giver de bedste muligheder for børnenes læring. I perioder har længden af projektperioden således været ens mellem alle 5 børnegrupper i børnehuset, men i dag er det således at projektperiodens længde følger børnenes optagethed i forhold til projektet. Dog er ingen af vores projektperioder som udgangspunkt af mindre end 12 ugers varighed, da det er vigtigt at der er tid til fordybelse for børnene undervejs i projektet, hvilket fordrer en projektperiode af en vis varighed.

Barne- og læringssyn

Vi følger Gladsaxe kommunes barne- og læringssyn som baserer sig på en ligeværdig anerkendende tilgang til barnet, og hvor vi ser barnet som værende medskabende og aktivt lærende igennem legen. Vi ser børnene som socialt kompetente individer, der er nysgerrige, undrer sig og er parate til at blive udfordret.